O nespečnosti in spancu

nedelja, 29. november 2015

O nespečnosti in spancu

Spanec je nepogrešljiv za dobro telesno in duševno pripravljenost. Kljub temu pa mu pogosto dajemo drugoten pomen in ga vidimo le kot nekaj neizogibnega. Ker približno tretjino svojega življenja preživimo s spanjem, ne bi smeli podcenjevati njegovega pomena. Tega se zavedamo šele, ko pride do težav s spanjem.

Zelo dolgo so spanec prištevali v stanje telesne neaktivnosti, brez vpliva na telo. Skozi zgodovino pa je spanje, skupaj s smrtjo, zasedal poseben položaj. V antični Grčiji naprimer, so smrt obravnavali kot popoln spanec. V rimskem imperiju pa so ugotovili, da je spanje pod nadzorom možganov. Zato so mislili, da je nujno za regeneracijo možganov. Šele s skeniranjem možganov, so ugotovili, da gre za zelo dinamičen proces z izmeničnimi cikličnimi ponavljajočimi fazami.

V možganih potekajo zapleteni procesi, vendar pa se posamezni organski sistemi razlikujejo glede na fazo spanja. Poleg tega prihaja do porazdelitve hormonov.

Obstaja veliko teorij, zakaj ljudje potrebujejo spanec. Ena teorija povezuje kvaliteto spanja z regeneracijo organov in obdelavo informacij prejšnjega dneva. Kljub vsem teorijam, še vedno ni prave razlage, zakaj spimo. 

Kako pomemben je reden in dovolj dolg spanec, vidimo šele ko se pojavijo težave s spanjem. Njegovo pomanjkanje občutno zmanjšuje kakovost življenja, zvišuje možnost bolezni, v izjemnih primeri lahko vodi celo v smrt.

Za nespečnost je veliko vzrokov. Približno četrtina ljudi v Srednji Evropi trpi za motnjami spanja. Približno 10% odstotkov prebivalcev, pa se spopada s tako imenovano kronično nespečnostjo, ki traja dlje kot tri mesece. Razlogi za to so številni. Od telesnih vzrokov, kot je na primer bolečina, do ostalih okoliščin kot je naprimer izmensko delo, stres in duševne bolezni.

Kdaj do zdravnika? Če ne morete zaspati več kot trikrat tedensko, se zbujate zelo zgodaj in ste nenehno utrujeni. V tem primeru potrebujete strokovni nasvet.

V mnogih drugih primerih, so za težave s spanjem krive kratkoročne obremenitve (npr. časovne razlike) ali vplivi okolja. V tem primeru obstaja nekaj trikov, ki pomagajo do boljšega spanca.

  • Odgovorite si na vprašanje, zakaj ne morete zaspati. Ključna je higiena spanja. Ali je v spalnici tišina, vas moti televizor, je soba dovolj temna, itd.

  • Odpovejte se stimulativnim pijačam. Alkohol res povzroča zaspanost, vendar moti spanec. Zvečer se izogibajte nikotinu in kofeinu. Prav tako se zvečer ne najejte preveč. S preveč polnim želodcem se slabo spi.

  • Večerni rituali, s katerimi telo pripravite za čas počitka, lahko dela čudeže. Odpravite se v posteljo vsak dan ob istem času in vedno prej opravljajte ista opravila.

  • Ne ukvarjajte se s športnimimi aktivnostmi tik pred spanjem. Naporna telesna vadba stimulira cirkulacijo in poživlja. Šport odlično zmanjšuje stres, vendar ga opustite v poznih večernih urah. Enako velja za psihično naporne aktivnosti. Če ne želite bedeti celo noč, se zvečer ne ubadajte s težavami.

  • Pomagajo lahko tudi eterična olja. Obstajajo eterična olja in njihove mešanice, ki delujejo posebej sproščujoče in tako omogočajo, da lažje zaspite. Izbrane aromaterapevtske izdelke boste našli tukaj.